سلامت همواره به عنوان مثالی از یک صنعت پرسود مطرح بوده است. نگاهی به گردش مالی 150 هزار میلیارد تومانی این صنعت در کشورمان نشان میدهد این تمثیل با واقعیت تطابق دارد. در ایران ما این ساختارهای سنتی سلامت هستند که قاعده بازی را در اختیار دارند اما بیشک موج کسب و کارهای نوین این حوزه به زودی بازار ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
با توجه به سطح بالای اثرگذاری کسب و کارهای نوین حوزه سلامت بایستی شناخت مناسبی نسبت به آنها و محیط فعالیتشان کسب نماییم تا در نهایت بتوانیم ساختارهایی کارا و اثرگذار را متناسب با ویژگیها و ظرفیتهای فضای کسب و کار و صنعت سلامت کشورمان توسعه دهیم. اکوموتیو به عنوان رسانهای که افزایش سطح شناخت را از ماموریتهای اصلی خود میداند، تصمیم بر آن دارد تا در این مقاله به معرفی برترین کسب و کارهای سلامت بپردازد.
همچنین شما میتوانید استارتاپ های حوزه خدمات پزشکی موجود در ایران را در لینک زیر مشاهده نمایید :
Boston scientific یک نوآور پیشرو در زمینهی راهحلهای پزشکی است که سلامت بیماران را در سراسر جهان بهبود بخشیده است. محصولات و تکنولوژیهای Boston scientific برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از موقعیتهای درمانی شامل قلب، گوارش، ریه، ارولوژی، سلامتی زنان و موقعیتهای درد مزمن استفاده میشود. شروع کار Boston scientific در زمینهی نوآوری در سال 1979 بود زمانی که نسل جدید سوندهای هدایت کنندهی آنها در زمینههای مختلفی استفاده میشد. امروزه Boston scientific میراث ارائهی کارهای نوآورانهی خود را با پوشش نیازهای بیماران و ارائهی قیمت اقتصادی به مشتریان پوشش میدهد.
Boston scientific با ارائهی مجموعهای گسترده و عمیق در زمینهی خدمات پزشکی کمتهاجمی با استفاده از محصولات نوآورانه، تکنولوژیها و خدمات در طیف گستردهای از تخصصهای پزشکی پیشرفت زیادی کرده است. این تکنولوژیهای پزشکی کمتهاجمی جایگزینهایی را برای جراحیها و سایر روشهای پزشکیای که به طور معمول به بدن آسیب می رساند فراهم نموده است. در فرایند های کمتهاجمی دستگاهها اغلب از طریق دهانههای طبیعی یا برشهای کوچک وارد بدن میشود و میتواند برای تشخیص یا درمان رنج گستردهای از مشکلات پزشکی به مناطق مختلف بدن هدایت شود.
Boston scientific به نوآوری خود در این زمینهها ادامه میدهد و در حال گسترش نوآوریهای خود در جغرافیای جدید و بازارهای با سرعت رشد بالاست. Boston scientific با یکپارچگی و محبت به پشتیبانی از بیماران، مشتریان و جوامع کمک میکند. این استارتاپ با تبدیل ایدههای جدید به خدمات و راهحلهای موفقیتآمیز برای بیماران، مشتریان و کارکنان خلق ارزش میکند و توانسته خودش را به عنوان یکی از موفقترین کسب و کارهای سلامت معرفی کند.
Fitbit یکی از مطرحترین کسب و کارهای سلامت است که به منظور بهبود سبک زندگی سلامت اشخاص، سنسورهایی جمع و جور، بیسیم و قابل پوشش ارائه میدهد که فعالیتهای روزانهی فرد را پیگیری میکند. Fitbit الهامبخش مردم برای ورزش بیشتر، خوردن بهتر و در مجموع زندگی سالمتر است. این شرکت در حال توسعهی یک سنسور بیسیم، قابل پوشش و فوق العاده جمع و جور به نام ”Fitbit tracker” است که به صورت اتوماتیک، اطلاعاتی را دربارهی فعالیتهای هر شخص مانند کالری سوزانده شده، کیفیت خواب، قدمها و مسافت طی شده پیگیری میکند.
Fitbit tracker به طور خودکار، در حالی که کاربر تمام روز آن را همراه دارد، اطلاعات فعالیت را جمعآوری میکند. این اطلاعات جمعآوری شده به صورت بیسیم در سایت آپلود میشود و شخص استفاده کننده از آن میتواند اطلاعات مربوط به خود را ببیند و پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف شخصیش بررسی نماید. این سایت یک رابط کاربری انگیزشی ایجاد کرده است که کاربران میتوانند پیشرفتشان را به اشتراک بگذارند، خودشان را با افراد مشابه مقایسه کنند و اهدافی را بین خودشان و دوستانشان، خانواده و همکاران خود مشخص کنند تا برای رسیدن به آن تلاش کنند. همچنین در این وبسایت کاربران میتوانند اطلاعاتی مانند برنامهی غذایی، وزن و اطلاعات دیگر مربوط به سلامتیشان را به صورت دستی وارد کنند تا تصویر کاملی از وضعیت سلامتی خود داشته باشند.
زیمنس یک شرکت مهندسی و الکترونیک چند ملیتی است که در زمینههای صنعت، انرژی، حمل و نقل و سلامتی فعالیت میکند. این شرکت که پیشتر به نام زیمنس و هالک شناخته میشد، در سال 1847 در شهر مونیخ آلمان تاسیس شد. این سازمان به پنج بخش اصلی تقسیم میشود: صنعت، انرژی، بهداشت، زیرساختها در شهرها و خدمات مالی که زیمنس ارائه میدهد. زیمنس و شرکتهای زیر مجموعهی آن به طور تقریبی 360 هزار نفر را در نزدیک 190 کشور جهان مشغول به کار کردند. در سال 2011 گزارش درآمد 73 میلیارد دلاری آن در سراسر جهان را اعلام شد.
در بخش صنعت نمونه کارهای این شرکت شامل اتوماسیون صنعتی و ارائهی خدمات به ساختمانها، روشنایی، راهحلها و خدمات برای جابهجایی و همچنین یکپارچهسازی سسیستمها و ارائهی خدمات برای کسب و کارهای گیاهی است.
در حوزه سلامت، زیمنس مواد مصرفی، وسایل و سیستمهای تشخیصی و درمانی را توسعه، تولید و در نهایت به فروش میرساند. همچنین سیستمهای IT برای اهداف بالینی و اداری ارائه میدهد. در بخش کسب و کارهای سلامت زیمنس تلاش میکند با گسترش پزشکی دقیق، دگرگون نمودن مراقبت از بیماران، بهبود تجربهی بیماران و دیجیتالایز کردن حوزهی سلامت، این حوزه را بهبود داده و ارزش ایجاد کند. تقریبا هر روز، 5 میلیون بیمار در سراسر جهان از راهحلهای زیمنس استفاده میکنند. در عین حال، این راهحلها به بیمارستانها به بهبود مستمر خدمات بالینی، عملیاتی و وضعیت مالیشان کمک میکند.
Oscar Health یک کسب و کار حوزه سلامت است که تکنولوژی، طراحی و اطلاعات مورد نیاز مراقبتهای درمانی را ارائه میدهد. این کمپانی برای اشخاص، زوجها و خانوادههایی که در بخشهایی از نیویورک، نیوجرسی، کالیفرنیا و تگزاس زندگی میکنند و بیمهی بهداشتی از کارفرما دریافت نمیکنند، برنامههایی را ارائه میدهد.
یکی از امکاناتی که این شرکت ارائه میدهد، در نظر گرفتن یک تیم اختصاصی برای امور درمانی هر خانواده است. در این صورت، هر بار که فردی از آن خانواده تماس بگیرد یا پیامی بفرستد به همان تیم وصل میشود. امکاناتی که این تیم میتواند در اختیار خانوادهها قرار دهد به صورت زیر است:
امکان دیگری که این کسب و کار در اختیار کاربران خود قرار داده است، تماس مستقیم با دکتر است. به این صورت که همیشه تعدادی پزشک آمادهی پاسخگویی هستند و در صورت تماس بیماران، به آنها متصل میشوند. از مزایای این سرویس میتوان به رایگان بودن، نامحدود بودن و سرویس 24 ساعته در 7 روز هفته اشاره کرد که باعث میشود معطلیهای مرسوم در دفتر دکتر از بین برود ضمن اینکه هزینهای هم پرداخت نمیشود.
Oscar Health که از استارتاپ های سلامت به شمار میرود در سال 2013 بنیانگذاری شده است و دفتر مرکزی آن در نیویورک مستقر است. این استارتاپ 7 دورهی سرمایهگذاری جمعاً به ارزش 892 میلیون دلار را تجربه کرده است.
Mayo clinic یک گروه پزشکی غیر درمانی است که فعالیتهای مختلفی مانند مراقبتهای پزشکی، تحقیقات و خدمات آموزشی در مناطق مختلف آمریکا مثل مینیسوتا، فلوریدا و آریزونا ارائه میدهد.
این کسب و کار خدمات مراقبت درمانی در تخصصهای مختلف شامل دیابت و غدد درون ریز، گوش و حلق و بینی، زنان، سرطان، عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، ریه، روماتولوژی، نفرولوژی، اورولوژی و قلب و جراحی قلب ارائه میدهد. این شرکت دارای یک شبکهی مرکز مراقبت در ایالت متحده است. Mayo clinic همچنین خدمات آموزش پزشکی را از طریق مدارس پیگیری میکند و برنامههای مدرک یا گواهینامههای مختلف را در ادامهی آموزش رشته پزشکی، دکترا، کارشناسی ارشد و علوم بهداشتی، ارائه میدهد.
علاوه بر این، فعالیتهای تحقیقاتی اولیه، ترجمه، بالینی و اپیدمیولوژیک را برای توسعهی ابزارهای تشخیصی، داروها، دستگاهها و پروتکلهای درمان انجام میدهد. همچنین سرویس آنلاینی برای بیماران، ارائهدهندگان خدمات بهداشتی و همچنین کارمندان فراهم نموده است.
امسال بیش از 1.3 میلیون نفر از 50 ایالت و 137 کشور دنیا برای درمان به Mayo clinic مراجعه نموده اند. Mayo clinic و کارکنان آن اغلب با صنعت برای بهبود مراقبت از بیماران از طریق موافقتنامههای تحقیقاتی، مجوزهای اختراع و فعالیتهای مشاورهای همکاری میکنند. آنها هیچ گونه حق امتیازی برای اختراعات و فناوریهای توسعه یافته در مایو دریافت نمیکنند و متعاقبا برای بیماران تجویز میشوند.
مایو کلینیک یک سازمان غیر انتفاعی است و درآمد حاصل از تبلیغات در وب به آن کمک میکند تا ماموریت خود را انجام دهد. همچنین، این سازمان هیچکدام از محصولات و خدمات شخص ثالث را تبلیغ نمیکند. ماموریت خود را القای امید و کمک به هر بیمار از طریق عمل بالینی یکپارچه، آموزش و پژوهش تعریف نموده است.
این شرکت قبلا با نام ”Mayo clinic Rochester” شناخته میشد ولی اسم آن در سال 2009 به Mayo clinic تغییر پیدا کرد. Mayo clinic در سال 1919 در آریزونا تاسیس شد و علاوه بر آریزونا در فلوریدا و مینیسوتا هم مستقر است.
BetterDoctor یک شرکت فناوری است که اطلاعات راهنمای ارائهدهندگان خدمات پزشکی را عرضه میکند. همچنین دارای یک پایگاه داده است که میتواند از طریق یک API پاسخگو قابل دسترسی باشد. ایدهی BetterDoctor این است که به عنوان منبع دقیق اطلاعات بار مسئولیتی موجود بر برنامههای بهداشتی و دفاتر پزشکان را کاهش دهد.
دسترسی بیماران به مراقبتهای پزشکی به وسیلهی اطلاعات غلط به چالش کشیده میشود. BetterDoctor به وسیلهی تعیین الزاماتی برای برنامههای بهداشتی و ارائهدهندگان برای اطمینان از به روز بودن و صحیح بودن اطلاعات اطمینان حاصل میکنند.
BetterDoctor از طریق API خود و ارزیابی و ارائهی اطلاعات دقیق ارائهدهندگان خدمات بهداشتی به برنامههای بهداشتی، سیستمهای بهداشتی و صدها شرکت دیگر کمک میکند که این در نهایت باعث دستیابی به ماموریت کمک به مصرفکنندگان در یافتن مراقبتهای بهداشتیای که نیاز دارند میشود. امروزه پلتفرم دادهی BetterDoctor و API آن باعث ایجاد 9 برنامهی بهداشتی، 350 شرکت، 1500 توسعهدهنده و کمک ماهیانه به میلیونها نفر در پیدا کردن پزشک مناسب شده است. این شرکت از «توسعهی چند مدله» برای ثبت اطلاعات ارائهدهندگان خدمات پزشکی در پایگاهدادهی خود استفاده میکند.
این شرکت اطلاعات دایرکتوری دقیقی ارائه میدهد تا اطمینان حاصل شود که برنامههای بهداشتی، سیستمهای بهداشتی، گروههای ارائهدهنده و پزشکان، سازگار با مقررات هستند و میتوانند مراقبتهایی که بیماران به دنبال آن هستند را فراهم کنند.
BetterDoctor که از استارتاپهای سلامت به شمار میرود، در سال 2011 تاسیس شده است و تا به امروز 6 دورهی سرمایه گذاری مجموعاً به ارزش ۲۵.۹ میلیون دلار را پشت سر گذاشته است.
Elation Health یک استارتاپ در حوزهی سلامت است که فعالیتهای خود را به بهبود رابطهی بین بیمار و پزشک اختصاص داده است. این استارتاپ در سال 2010 توسط کیانا و کونان فونگ راهاندازی شده است و در زمان کوتاهی مورد توجه هزاران پزشک و کلینیک قرار گرفته است. همچنین تاکنون موفق شده است بیش از 15 میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. این شرکت به این نحو خود را معرفی میکند که ما یک شرکت از افراد پرشور و باهوش در زمینهی تکنولوژی هستیم که تمایل زیادی جهت ایجاد ابزارهای فوق العاده برای ایجاد زندگی آسانتر برای پزشکان و بیماران را داریم. ایده این بود که بتوانند فرمها و فکسها را حذف کنند و این نوع دادهها را به صورت آنلاین و خصوصی در اختیار بیماران و پزشکان قرار دهند.
راهاندازی این کسب و کار سلامت به این نحو بوده که بعد از ساعتها زیر نظر گرفتن پزشکان و دیدن اینکه آنها چگونه از پروندهی پزشکی بیمار استفاده میکنند، تیم آنها ”ElationEMR” یا همان پروندهی پزشکی الکترونیکی را که به صورت آنلاین میتوان از آن استفاده کرد را طراحی نمود تا به نوعی مرکز فرماندهی پزشک باشد. سیستمی که به پزشکان کمک میکند، به سرعت اطلاعات بالینی مربوطه را بیابند و عکس العمل به موقعی داشته باشند. در واقع آنها کار پزشکان را برای ارائهی مراقبتهای جامع، شخصی و پیشگیرانه به بیماران خود آسانتر میکنند. در داخل EHR تمام اطلاعات بیمار وجود دارد و به نوعی داستانی طولانی مدت از وضعیت سلامت بیمار است.
MDsave که در ژوئن سال 2012 راهاندازی شده است، یک مکان آنلاین برای مصرفکنندگان به منظور تحقیق، مقایسه و خرید خدمات پزشکی با شفافیت هزینهای فراهم میکند. با توجه به تعدد برنامههای سلامت مالیاتپذیر، فشار برای شفافیت قیمت یک موضوع داغ است. MDsave اولین شرکت تجارت الکترونیک است که یک منبع اینترنتی آنلاین برای مشتریان را برای تحقیق، مقایسه و خرید خدمات بهداشتی و درمانی با تخفیف قابل توجه ارائه نموده است.
MDsave با سازمان خانواده در بیمارستان ”سنت آنتوتی” همکاری دارد. این همکاری شامل ارائهی بیش از 225 خدمت بهداشتی در 20 مکان و همچنین بیش از 200 فرآیند و خدمت مانند MRI و سیتیاسکن و بازدیدهای تخصصی میشود. با چالشهای موجود در بازارِ مراقبتهای بهداشتی، این بهترین امکاناتی است که برای بیماران سنت آنتونی و مردم شهر اوکلاهاما وجود دارد؛ چرا که یک فرد میتواند روشها و خدمات پزشکی را به صورت مستقیم خریداری کند و MDsave، پیچیدگیای را که بسیاری در حال حاضر با مبادلات بیمهی درمانی تجربه میکنند، از بین میبرد.
همچنین این استارتاپ، به هزاران آمریکایی که برنامههای بهداشتی خود را لغو میکنند کمک میکند تا بلافاصله نیازهای بهداشتی و پیشگیرانهی خود را بازیابند.
این استارتاپ، ارتش جهانی ترانسفورمرهای سلامت را سازماندهی و حمایت میکند. در سال 2011، StratUp Health یک مدل انقلابی جدید برای دگرگون نمودن حوزهی سلامت با سازماندهی و حمایت از ارتش جهانی کارآفرینان به نام Health TransfomersTM معرفی نمود. این شرکت با هدف بهبود بلند مدت سلامت و سلامتی همهی افراد جهان 10 حوزهی سلامت را شناسایی و روی آنها سرمایهگذاری نموده است. این حوزهها عبارتند از: دسترسی به مراقبت، هزینه به سمت صفر، درمان بیماری، سرطان، تندرستی بانوان، طول عمر، سلامت روان، سلامت مغز، تغذیه و سلامت کودکان.
StartUp Health بزرگترین سبد دیجیتال سلامت را با بیش از 200 شرکت که شامل 5 قاره، 18 کشور و 60 شهر دیگر است، ساخته است. تا به امروز 12 شرکت از این شرکتها مانند ”Under Armor”، ”WebMD”، ”Intel” و ”Zimmer Biomet” خریداری شده اند و روی این شرکتها، از سال 2012 تاکنون بیشتر از 500 میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است.